T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
SAKARYA / HENDEK - Noksel İlkokulu

Haberler

Mrt

Okulumuzda gerçekleşen uzay temalı resim yarışması sonuçlanmıştır. 3/H sınıfı öğrencilerinden Elanur İLKAY yapmış olduğu eserle okulumuzu ilçede ve ilde temsil etmeye hak kazanmıştır. Öğrencimizi tebrik eder ve başarılarının devamını dileriz.

Kas

1881-1938 Saygı ve minnetle anıyoruz.

Kas

Ekm

Ekm

Mevlid-i Nebi Etkinlikleri kapsamında okulumuz 3. sınf öğrencileri İlçe Müftülüğüve cami ziyareti gerçekleştirmiştir.

Ekm

Okulumuz 4. sınıf öğrencileri Mevlid-i Nebi etkinlikleri kapsamında İlçe Müftülüğü ve cami ziyareti gerçekleştirmiştir.

Eyl

1. sınıfa başlayacak öğrenciler ve siz velileri için, okulların açılması kaygıyla karışık heyecan duygusunu beraberinde getirmektedir. Her ne  kadar çoğu çocuk anaokulu

tecrübesine sahip olsa da ilkokula adım atmak onlar için yepyeni bir başlangıç olacaktır. Okulun ilk gününe kadar çocuklar bunun çok farkında olmasalar da anne-babalar

olarak siz bu endişeyi yaşamaktasınız ve bu çok normal bir durumdur. 1.sınıf çocuklar için; yeni kurallar, sorumluklar, öğretmenler ve arkadaşlar demektir.

Bu yıl diğer yıllara göre çok daha fazla sabır, titizlik ve dayanıklılık isteyen biryıldır. Çünkü çocuğunuzun gelecekteki eğitim hayatının temeli olacaktır. Bu yüzden bu karışık düşünce

ve duyguları, çocuğu yeni bir döneme adım atacak birçok anne baba hisseder. Çocuğunuzu ve sizi alışmanız gereken yeni bir süreç beklemektedir. Bu süreci daha rahat ve yumuşak

geçirmenize yardımcı olabilmek için ‘MERHABA’ diyoruz.

Anne-Babalara Tavsiyeler...

Okulun özellikle ilk günlerinde annebaba tutumu çok önemlidir. Büyüklerin korku ve kaygıları kolayca çocuklara geçebildiği için, bu dönemde sakinliğinizi korumalı ve bu duyguları

çocuklara hissettirmemelisiniz. Çünkü çocuğun okula olumlu başlangıç yapması, onunakademik ve sosyal başarısını etkilemektedir.Çocuklarınızın bu dönemde

karşılaşacakları belki de en önemli konu okuma yazmayı öğrenmek olacaktır. Busüreç, siz sabırlı olur ve ne yapmanız gerektiğini bilirseniz çok daha kolay atlatılabilir.

Her konuyu her çocuğun aynı hızda öğrenemediğini göz önünde bulundurmak gerekir. Tekrar ve pekiştirme için fırsat yaratmalı ve bu süreçte destek olmalısınız...

Haz

Dünyadaki En Özel Çocuğun Ailesine;

              Okullarda bir eğitim döneminin sonuna gelirken bazı çocuklar karne heyecanı, korku ve telaş yaşamaya başlar. Bu eğitim-öğretim döneminin sorumluluk ve gerekliliklerini yerine getirerek geçiren öğrenciler tatili düşünerek sevinirlerken, bazı çocuklar karne yüzünden başına neler geleceğini düşünüp endişelenir.

Karne uzun bir eğitim döneminin ürünüdür. Çocukların karnesindeki notlar sadece farklı zamanlarda sınıfta gösterdikleri performanslarının göstergesidir. Unutulmamalıdır ki; o göstergeler size çocukların gerçek becerilerini, gayretlerini, yeterliliklerini yansıtmamaktadır. Ancak karne notları her ailede çok önemsenir. Karne zamanı gelinceye kadar çocukların okul ve sorumlulukları hakkında nasıl eğitildikleri, heveslendirilip heveslendirilmedikleri,  yetenekleri ya da becerilerini aşan beklentiler bakımından zorlanıp zorlanmadıkları, birey olarak yaşıtlarından farklı özelliklerinin dikkate alınıp alınmadığı gibi birçok etkenin çocukların karne notlarına doğrudan etki ettiği de dikkate alınmalıdır.  Bu nedenle karne içindeki iyi ya da kötü notlar; anne, baba, çocuk ve okul arasındaki ilişki ve iletişimin gözden geçirilmesi için bir fırsat olarak kabul edilebilir. Ayrıca aşağıdaki soruları gözden geçirmek çocuğa yardımcı olmayı kolaylaştırabilir.

·      Çocuğun okulda başarılı olması için temel gereksinimleri karşılanabildi mi?              (Evde ve okulda)

·      İyi bir çalışma düzeni kurulabildi mi? (Sessiz, aydınlık, ders araç ve gereçlerini yakınında bulabildiği ona ait bir çalışma odası veya köşesi)

·      Çocuğun geçmiş bilgileri bugün yüklenenleri de öğrenebileceği alt yapıyı sağlıyor mu? (Eksiklikleri varsa bunlar nasıl giderilebilir? İşittiğini doğru yazamıyorsa, toplama-çıkarma yapamıyorsa, kısa cümleleri okuyup anlayamıyorsa daha zorlarını yapması beklenemez)

·      Arkadaş ilişkileri, öğretmeni ile iletişimi nasıl, sorunları var mı? Bunlar için Ailenin, Rehberlik Öğretmeninin yapabileceği şeyler neler? (Daha önce gerekli yardım alınmış mı? İşe yarayıp yaramadığı)

·      Veli olarak okula ne kadar sıklıkta geliyorsunuz, çocuğun okula devamı, zorlukları ya da yaşadıklarına ilişkin ne kadar bilgi alıyorsunuz? Bu bilginin yeterli olabilmesi için neler yapılabilir?

·      Çalışma alışkanlıkları, çalışma düzeni ve programı nasıl, sınıf düzeyine, bilgi birikimine uygun mu?

·      Çocuk okulu, arkadaşları ya da kendisiyle ilgili olarak ailesiyle özel duygu ve düşüncelerini konuşup paylaşabiliyor mu?

Bu soruların düşünülmesi, yanıtların bulunması ailelere yardımcı olacaktır. Anne

babalar çocuğu tanımalı, kişilik özellikleri, ilgi alanları, güçlü ve güçsüz yanları, öğrenme

tarzı-stili, çalışma sistemi, varsa güçlükleri ya da sorunları ve içinde bulunduğu yaş dönemi hakkında bilgi sahibi olmalıdırlar.

 

Çocuğumuza Yaklaşımımız Nasıl Olmalı

Karnede alınacak notla, çocuğa karşı olan sevgilerinde farklılık olmayacağı anne-baba tarafından çocuğa çok iyi anlatılmalı ve hissettirilmelidir. Anne-Babanın karnedeki sonucun değişebilirliliğini ve çocuklarına güven duyduğunu vurgulaması önemlidir.

Kişiliğine yönelik suçlamalar, çocuğu bu zorluklarla baş edemez hale getirir. Bir çocuk için en değerli hazine, annesinin babasının onu sevdiğini ve ona değer verdiğini bilmesidir. Onları bu hazineden mahrum bırakacak suçlama ve cezalardan kaçınalım.

Aile durum değerlendirmesi yapıp; çocuğun var olan eksikliklerini giderme yolunda destekleyici yaklaşım sergilemek durumundadır. Çocuğu aşağılamamak ve olumsuz sözlerle duygusal çöküntü yaşatmamak gerekiyor. Örneğin; “Başarısız olduğun için tiyatroya götürmeyeceğim” demek anlamsız. Onun yerine “Gel şimdi güzel bir program yapalım. Eğlenceye de yer olsun, çalışmaya da” diyerek cesaretlendirmek gerekli. Düşük karne notları karşısında çocuğunuzun duygu ve düşüncelerini ifade etmesi için olanak sağlayın. Çocukla; uygun bir şekilde ders başarısızlığının nedenleri üzerinde konuşulabilir.

Çocuklara neleri yapamayacaklarından çok nelerin yapılabileceğini anlatmak, olumsuz ve eksik bulduğumuz davranışlar yerine olumlu bulduğumuz ve beğendiğimiz yönlerini vurgulamak daha çok işe yarayacaktır. Aynı zamanda onu dinlemek, anlamaya çalışmak önemlidir.

Aileler çocuğa yaz tatilinde yaşına uygun çeşitli sorumluluklar vermeli, zamanlarını planlamayı, işlerini sıraya koymayı öğretmeliler.

Çocukları, başarılı kardeşleriyle veya arkadaşlarıyla kıyaslamak-karşılaştırmak onun özgüvenini ve benlik algısını zedeleyerek bu problemi aşamayacağı duygusuna neden olabileceği için bu tür davranışlardan kaçınılması gerekir.Karnesindeki zayıfları sürekli çocuğa hatırlatıp, herkesin yanında küçük düşürerek tatilini zehir etmekten kaçının.

Çocuklara karne hediyesi olarak öncelikle “aferin, seninle gurur duyuyorum, tebrik ederim” gibi sözel ödüller verilmelidir. Çocuklara çok büyük hediyelerin sözünün verilmemesi gerekir. Derslerindeki başarıyı düzenli çalışmasının karşılığında elde ettiği konusunda çocuğun farkındalığı artırılmalıdır.

Televizyonu çok izlemesine, bilgisayarda saatlerce oyun oynamasına ve uzun süre internette vakit geçirmesine izin vermeyin.

Düzenli ve seviyesine uygun kitaplar okumasını, test çözmesini sağlayın.

Tatilin, öğrencilerin dinlenmesi ve eğlenmesi için verilen bir zaman dilimi olduğunu unutmayın.  

“KARNE; ULAŞILMASI GEREKEN BİR AMAÇ DEĞİL, BAŞARIYA GÖTÜREN BİR ARAÇTIR…”

AHMET ALİ KUTLU - OKUL PSİKOLOJİK DANIŞMANI

May

ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ-DİSLEKSİ

Kişinin zekasının normal ya da normalin üstünde olmasına rağmen, yaşı, zekası ve verilen eğitim düzeyine göre beklenen düzeyde öğrenememesi özel öğrenme güçlüğü olarak tanımlanır.

Özel Öğrenme Güçlüğünün Çeşitleri

  • Disleksi (Okuma Güçlüğü): Okurken atlama, anlamı bozma, harf – ses uyumu bozukluğu, hızlı okuyamama, harflerin ya da hecelerin yerini değiştirme, heceleme ya da anlamama gibi bir takım bozukluklar görülür.
  • Disgrafi(Yazma Güçlüğü): Yazım hataları, okunaksız ve düzensiz el yazısı, bazı harf, rakam ve sözcükleri ters yazma, b-d, m-n, ı-i, d-t, g-ğ, g-y gibi harfleri karıştırma, sözcükler arasında boşluk bırakmadan ya da sözcüğü birkaç parçaya bölerek yazma gibi bozuklulara rastlanır.
  • Diskalkuli(Aritmetik Bozukluk): Matematik terimlerini, kavramları anlayamama, sayı ve sembolleri tanıyamama, gerekli sembolleri kullanma, eldeli sayıları toplamayı unutma, çarpım tablosunu öğrenmede sınıf arkadaşlarına göre çok geri kalma, problem çözümünde izlenecek adımlara karar verememe biçiminde kendisini gösteren bozukluklarla karşılaşılır

Özel Öğrenme Güçlüğünün Belirtileri

Belirtilerin tümü görülmeyebilir, ancak dislektiklerin zekalarının altında akedemik performans göstermeleri ortak özellikleridir.

Okul Öncesi Dönemde Disleksi

Bebekliklerinde emeklemekte zorluk çektiği, çapraz kol ve bacak hareketini uygulayamadığı için çoğunlukla karnının üzerinde sürünür gibi bir görüntü sergilediği, el ve ayak dominansının gelişmediği veya geç geliştiği de gözlemlenebilir.

Konuşmada gecikme, kelimeleri yanlış söyleme, bildiği halde nesne ve kişilerin adlarını hatırlayamama, kelimeleri bulmakta güçlük ( örneğin; tencere demek istediğinde “yemek pişirilen şey” diyebilir), Sözcüklerin harflerini değiştirmek ( kocaman-cokaman, köpek-pökek), Sözcük hazinesi çok yavaş artar, sıklıkla doğru kelimeyi bulmakta zorlanır. Olayları sırasıyla anlatamama, devrik cümle kurma görülebilir

Yön problemi vardır. Sağını ve solunu karıştırır. (Ayakkabısın ters giyme gibi)

Çoğu özellikler erken çocuklukta her iki elini de kullanır, baskın el yoktur, kendi başına çatal, makas kullanma, bağcık bağlamada, topu tutma, topa vurma, bisiklete binmede güçlük yaşayabilir. Yavaş ve hantal davranışlar sakarlık, sık düşme gözlenebilir. Ritmik hareket etmede güçlük yaşayabilir

Sıraya koyma güçlüğü, sayıları sırasıyla saymayı öğreneme zorluk, renkleri öğrenememe, karıştırma, alfabeyi, rakamları, haftanın günlerini, ayları sırasıyla öğrenmekte güçlük yaşar. Zıt kavramları öğrenememe

Düz çizgi çizememe, daire, kare gibi şekilleri kopyalayamama, şekilleri tersten çizme, Taşırmadan boyama yapamama, Boyamaları hep karalama şeklinde yapma,

Acelecidir ve dikkati kolaylıkla dağılır. Sözel yönergelere dikkat edememe, benzer sesleri karıştırır. (f, v, b, m gibi)

İlkokul Dönemindeki Belirtileri

Zekanın normal ya da daha üstü olması, okul başarısının zekasına ve yaşına göre beklenenden düşük olması

Sözlü sınavlarda daha başarılı, yazılı sınavlarda beklenenden başarısız olması, bazı konularda başarılı iken bazı konularda başarısız olması (örneğin; matematik dersi iyiyken geometriden çok başarısız olması)

Okumayı zor öğrenme, yavaş okuma, bazı harfleri yazarken veya okurken karıştırma (p-b, b-d, k-t, y-h, 6-9,52-25,) bazı heceleri ters okuma (ve-ev, çok-koç), bazı harfleri yazarken karıştırma( d/ b/ d z/ s u/n ) , (bilek-dilek çaba-baca) okurken ve ya yazarken harf, hece atlama, kelimenin sonlarını uydurarak okuma, okumaya karşı isteksizlik, başkası okuyunca daha iyi anlama, okuduğu öykünün anlamını çıkarmada (özet yapma) zorlanma, fakat öykünün içinden sorular sorulursa onları cevaplayabilme

Yazma ödevlerinden kaçınma, yazarken noktalama işaretlerini yazmama, yavaş yazma, okunaksız ve çirkin yazma. Geç ve yavaş yazar. Not tutma becerisi zayıftır. Kalem tutması bozuktur(avuçlayarak ya da dik tutma), kalemi tutarken çabuk yorulur. Bir satırı takip edemez, satır başına geçerken zorlanır. Kelimeler çok yer kaplayacak şekilde aralıklı ve ya birbirine çok bitişik yazar.

Eksik cümleler kurarlar, karışık verilmiş kelimelerden düzgün ve anlamlı cümleler oluşturmazlar

Tahtadan ödevini geçirmekte zorlanma, ödevini eksik alma, ödev yapmak istememe, ödev yaparken sık yardım isteme

Sık dört işlem hatası yapma ,’’+,x ‘’işaretlerini karıştırıp toplama yerine çarpma yapma, sayıları tersten okuma (12-21, 52-25), çarpım tablosunu öğrenememe, bölme işlemine sağdan başlama, eldeleri unutma, ileri sınıflarda bile parmak hesabı yapma

Sağını solunu karıştırma, beden eğitiminde başarısız olma (koşma, top tutma), Uzaklık ve derinlik algılamasında sorunları vardır. Bundan dolayı bazı sakarlıklar oluşabilir.

Alfabeyi, sayıları ve haftanın günleri-aylar gibi sıralı listeleri, saati öğrenmede güçlük çeker.

Zamanı karıştırırlar ( Önce sonra, dün bugün, şimdi sonra ), Yön bulmada zorlanırlar

Dikkat ve bellek sorunları nedeniyle verimli çalışamama, zamanı planlayamama.

özel öğrenme bozukluğu gösteren çocukların %25’si dikkat eksikliği ve dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu da göstermektedirler.)

İşitsel ayrımlaştırmada güçlük çekerler ( Bazı harfleri karıştırırlar b m f v y r d gibi benzer sesleri ayıramazlar ). İşitsel kavrama yetersizdir ( Yönergeleri unutur, dinlemiyor gözükür ),İşitsel hafızaları zayıftır ( Ona söyleneni çabuk unutur )

Dokunarak ayrımlaştırmada güçlük çeker. (Gözü kapalıyken avucuna yazılan sayıyı ayırt etmede, gözü kapalıyken konulan nesneyi tanımada güçlük )

Disleksi Tanısı Nasıl Konulur?

Çocuk psikiyatristi tarafından aileden okuldan alınan bilgiler, çocuğun değerlendirilmesi, gelişim dikkat ve zeka testlerinin değerlendirilmesi sonrası tanı konulur.

Tedavi

Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklarda sorun olan alanlara yönelik birebir özel eğitim alması gereklidir. Eğer dikkat eksikliği varsa ilaç tedavisi yapılan özel eğitimden daha iyi yararlanmasını sağlayacaktır. Bu çocuklar zeki olmalarına rağmen düşük akademik becerileri olması nedeniyle sıklıkla depresyon, kaygı bozukluğu yaşadıkları için mutlaka bir çocuk psikiyatristi tarafından izlenmeli, aile ve okul bilgilendirilmeli, eğitsel desteği sağlanmalıdır.